Villkor och betingelser

Eyecare Sweden

Följande villkor och betingelser gäller mellan Eyecare Sweden, i det följande benämnt "Eyecare", och optiker, i det följande benämnt "Optikern". Den enskilda kunden som får bilder tagna hos optikern benämns "Optikerkunden".  

Generellt: Eyecare Sweden har huvudsäte påHolmehøjen 8, 4000 Roskilde, Danmark och har CVR: 37041912.
Hemsidan ärwww.eyecaredenmark.se och Eyecare kan kontaktas på info@eyecaredenmark.dk.
Eyecares ögonlexikon kan tillgås på adressen www.eyecaredenmark.com. 


Produkt: Eyecare levererar analyser och tolkningar av ögon för optiker via hemsidan www.eyecaredenmark.se. En analys definieras i det följande som en eller ett par bilder av samma bildmodalitet av samma kund. En bildmodalitet definieras som följande: fundusfoton, OCT bilder, corneatopografier, synfält (autoperimetrier) och spaltlampabilder.

 Avtal: Eyecare tolkar de bilder som mottas från optikern - bilder som Optikern har tagit av Optikerkundens ögon. Det är till varje person den enskilda Optikerkunden som äger bilderna. När Eyecare mottar bilderna är det införstått att Optikerkunden har gett sitt samtycker till Optikern att vidaresända bilderna till Eyecare. Eyecare tar hänsyn till den enskilda Optikerkundens sjukhistoria eller ögonundersökningar som är utförda av andra. Optikern och dennes Optikerkunder är införstådda med att den läkarfackliga tolkning av bilderna är vägledande baserat uteslutande från den skickade bilderna. Eyecare förbehåller sig rätten att avvisa tolkning avbilder om kvalitén inte anses tillräckligt bra. Eyecare kan inte stå till svars för en eventuell feltolkning, som helt eller delvist är en konsekvens av felaktiga upplysningar, eller att upplysningar som firman inte har vetskap om.
Eyecare tar förbehåll för felaktiga angivna priser, skrivfel och andra textfel. Eyecare siktar på att skicka tolkning av de mottagna bilderna senaste 3 vardagar efter att de mottagits. Optikern är införstådd med att det undantagsvis (semesterperioder, sjukdom etc.) kan hända att det går mer än 3 vardagar innan Eyecare kan tolka de mottagna bilderna. Vid dessa tillfällen orienteras Optiker om detta på mail. Det är optikerns uppgift att förmedla Eyecares tolkning av bilderna till Optikerkunden. I de tillfällen där Eyecare bedömer att Optikerkunden bör kontakta en ögonläkare för att bli närmare undersökt, är det den enskilda Optikerkundens ansvar att kontakta ögonläkare. Optikern är införstådd med att Optikern fungerar som dataansvarig i samarbetet med Eyecare, och är därmed ansvarig för att upprätthålla aktuella lagar inom behandling av person- och hälsodata. Eyecare fungerar uteslutande som behandlare av data. Databehandlaravtalet är bifogat som bilaga till denna skrivelse (bilaga 1).Tolkningen av bilderna utförs uteslutande av läkare inom ögonspecialiseringen. Eyecare är försäkrat i ett erkänt danskt försäkringssällskap. Optikern och dennes Optikerkunder accepterar med närvarande villkor att det kan förekomma målinriktade annonser på Eyecares hemsida och att Eyecare kan använda optikerkundens bilder i reklamsyfte, i anonymiserad form.Optikern får inte använda Eyecares namn i reklammässigt syfte utan föregående skriftligt godkännande från Eyecare. Om detta inte respekteras är Optikern förpliktigad att snarast möjligt avsluta samarbetet och inom 14 dagar betala Eyecare en böter på 10 000 dkk. Optikern är införstådd med att Eyecare sparar statistik på den inskickade analyserna och objektiva fynd, och att bilderna kan användas av Eyecare till att utveckla artificiell intelligens. 

Marknadsföring: E-mail-adressen som Eyecare har mottagit i förbindelse med Optikerkundens tolkning kan användas av Eyecare till marknadsföring. Optikerkunden är införstådd med att optikerkundens objektiva fynd kan användas av Eyecare till vidareförmedling t.ex. till optikerkedjor.

Priser: Våran service är utan moms. Det betalas skatt, som Eyecare står för. Abonnemanget kostar 399 SEK per månad och inkluderar 3 fundusanalyser. Därefter kostar tolkning av 1 bildtyp 129 SEK per kund oavsett bildmodaliteten. Önskas supplerande tolkning av bildtyper per kund är priser 50 SEK per analys oavsett bildmodaliteten. Ändringar i pris kan förekomma. Eventuella prisändringar upplyses om på antingen mail eller genom enuppdatering av dessa villkor. Detta pris gäller också i de erfarenhetsmässigt sällsynta tillfällen, där det enbart är möjligt för Optikern att ta en bild av kundens ena öga eller i de sällsynta tillfällen där optikern uploadar tvåbilder av kundens samma öga eller flera bilder av samma kund.
Abonnemanget träder i kraft den dag optikern underskriver kontrakten med Eyecare och kan sägas upp med 2 månaders varsel. Om Optikern p.g.a. ett fel råkar be om analys av samma kund flera gånger kommer vi (om det upptäcks) att ta bort kopior. Om det inte upptäcks och 2 olika ögonläkare tolkar den samma kund tar vi betalt för bägge analyser.  

Registrering som kund: Optikern får tillskickat en unik login och ett lösenord till Eyecares hemsida. Det är till varje tidpunkt optikerns ansvar att försäkra sig om att dessa upplysningar inte tillgås av icke-auktoriserade.  

Fakturering: Faktureringen av abonnemanget sker månadsvis innan via den oberoende tredje parten Reepay. Fakturering av analyser som inte ingår i abonnemanget föregår bakåt den 15:e i varje månad, där det betalas för sista månadens analyser. Optikern är införstådd med att fakturan från Eyecare till Optikern blir pålagd avgift på 100 SEK, om fakturan inte betalas till tiden. Om en optiker inte önskar att använda Reepay tillbetalning, kan det betalas via normal banköverförning med en extra betalningsavgift på 60 SEK. Det är ingen ångerrätt efter att kundcases har skickats in. Om kvalitéen av bilderna inte är bra nog för att bli analyserad kommer optikern fortfarande att bli fakturerad.  

Klagomål: Om det skulle förekomma klagomål över Eyecares tolkning från Optikerkunden, är det den aktuelle Optikerkundeneller Optikerns ansvar att vidareförmedla denna klagan till Eyecare, som kontakta den enskilda optikerkunden inom 2 veckor antingen på telefon ellere-mail. Optikerkunden kan klaga inom rimlig tid från att tolkningen har utförts av Eyecare. Om Optikern vill klaga, gäller det också att klagan ska mottas till Eyecare inom rimlig tid efter tolkningen. Eyecare förbehåller sig rätt till att ändra och uppdatera ovanstående villkor och betingelser. Optikern bes där förhålla sig uppdaterande fortlöpande om eventuella ändringar.  Dessa betingelser är senast uppdaterade den 16:ejuni 2019.


Eyecare Denmark IVS
Holmehøjen 8
4000 Roskilde
CVR: 37041912

Eyecare Sweden ©️ 2019